Friday, December 28, 2012

~beza antara kita~

weeehooooo~~~ phewww.. penat betol harini..tadi pg mencari pasir kucing tuk si Abu.. pasir dia dah habis.. kedai kucing yg kat Jtown ni x de stock pasir sampai bulan 1. katenyer musim hujan susah dapat pasir.. so by hook or by crook kene la jugak cari pasir kat kedai kucing lain.. lau x disaster lah rumah ni.. search2 kat google jumpe la 1 kedai kucing ni lat Cileunyi.. jauh la sikit. tapi xpe lah demi kucing tersyg.. sampi kat kedai dah rase lega sebb tenampak guni pasir kucing tu ade bnyk lagi..
POM! MALANGNYA!.
tuan kedai: ohhh pasir ini gak bisa dihantar teh.. berat..
derr.. takn aku plak nk angkat pasir seguni tu naik angkut.. last2 we decide amik la pasir 10kg yg wangi.. ha perisa lemon.. jgn main2.. tapi.. mak aihhhh..60k.. boleh dapat 3 guni pasir biasa..  huhu.. layanlah sebb dah darurat sgt... terpakselah mengangkat pasir 10kg tu.. tu yg penat sgt hari ni.. phewww~~

ok.. actually bukan nk cite pasal ni.. benda lain senanrnye nk cite.. haha..ok.. aku nk cite skit pasal perangai or budaya org2 sini @ rakyat Indonesia yg kat bandung ni yg agak berbeza/berbeda ngn dgn org MALAYSIA...:)
  1.  BERATUR.
    ok. ape yg aku nampak dalam lebih kurg dekat 3 tahun kat sini.. org sini memang x ske beratur dalam segala aspek.. baik nk pg beli maknn ataupon beratur nk main seseuatu.. cis... wa paling x boleh tahan betol.. bukn setakat tak ske beratur and muke selambe plak potong Q. ini sudah lebih..kadang2 aku rase nk sound jek kan.. tapi tahan2.. sebb pk ni bukan negara aku.. maybe cara diorg lain kat sini.. wheee~~~ tapi beratur tu bukan benda basic ke?? arghhh...kalau kat Mesia dah lame kene sound kaw2 ngn aku.. sabar jek lah...huuuu
  2.  BERPANAS
    ha yg ni lagi 1 wa paling pantang sekali.. depa ni suke sgt dok berpanas kat dalam angkut.. masuk angkut tu bukk la tingkap sebb angkut tu dah la crowded.. ni tak lagi di tutopnyer tingkap tu.. tak faham betol aku.. taw x panas gila??? lagi2 lau ade plak org yg nk mati cepat tp nk ajak org ikot die mati ramai2 cerdik sgt pg merokok dalam angkot.. WTF?? arghhh.. tu pon masih lg x mo bukk tingkap.. ok wa faham la.. mungkin nak jaga rambut diorg t lau bukk tingkap habis la kusut masai kan tak pon sangkut sane sini... yg lu tak ikat rambot tu pasai pa? lau takut rambut cam hantu potong pendek tak pon pakai tudung kan senang.. rawrrrr... sorry la bab kepanasan aku memang x boleh tolerate.. even Mesia tu panas jugak tp aku tak faham nape x bukk tingkap dalam angkut... *sick*
  3.  ANGKOT TAMAK
    bukan nk ckp ape lah.. aku rase kerjaya pembawak angkot ni kira  kaye lah jugak lau nk dibandingkn dengan yg lain.. tp ade jugak yg masih tamak.. aku x kesah la lau setakat tunggu dalam 5-10 minit sampi angkot tu penuh. ni tak.. dekat setengah jam tunggu x gerak2.. yg paling hangin tu.. angkot tu dah nk penuh dah tinggal 2 seat kosong yg tak serupa seat sgt la.. itu pon masih nk tggu lagi.. tamak gile... kdg2.. bile wa tak tahan wa nk kuar la p angkot lain. taw plak marah. dah ko yg terhegeh2 macam sipot babi dah bape lame aku tggu nk gerak.. rawrrrrr!!!..  so moral of story.. sila pilih angkot yg dah nk penuh baru naik.. lau tak.. ko tggu la sejam kemudian.. lol!
  4. BERSEMBANG
    ok bersembang ni benda biasa lah kan.. rilek la kalau bersembang... yg wa tak tahan ni.. suke sgt bersembang tgah jalan.. ishhh x faham betol lah aku.. bile aku nk jalan dah ckp PUNTEN (permisi) *bukn mencarut k* banyk2 kali still x dengar2 jugak.. syok sgt bersembang tgah jalan.. antara port2 yg best.. sperti.. *kat tgah tangga *tgah koridor *depan pintu toilet..lol! nk sembang shhuhh tepi2 la
      .
     
ok x de lah semuanya x baik pasal org sini.. ade jugak yg baiknyer. cume yg aku cite kat atas ni antara yg aku x boleh tahan sgt2.. grrrr... ok.. skang aku cite yg bagusnyer plak..
  1. PED
    singkatan bg percaya diri.. ok diorg ni semua ped2 berlake ye.. kalau kat Mesia lau lecturer tanye ade soklan ke x? mesti semua tunduk..  tak pon kate tak de.. sebb nk kuar awal.. tp.. student kat sini semua macam rajin n yakin diri la nk bertanya... ldg2 dari kelas patut kuar awal jadi kuar paling lmbt sebb ramai sgt yg nk bertanya. haha
  2. SEMANGAT TINGGI
    ha yg ni org Mesia patut contohi.. mungkin sebb kite ni kat Mesia terlalu mewah x rase hidop susah tu yg x bersemangat dok harapkan subsidi jek. org sini memang semangat juang tinggi la.. sebb bagi mereka kalau dah dapat peluang x kan disia2kn...
  3. PERCAYA
    ha yg ni paling aku respect skit.. peniaga2 kat sini percaya jek lau kite order mknn and belom bayar lagi tapi kite nk pg tempat lain jap n ckp t datg balik.. die buat order tu.. lau kat mesia jgn haraplah.. mesti byr dulu.. lau ko x byr ko dtg order balik la gamaknyer.. hebat2.. n yg bestnyer.. sini ada delivery maknn *buknfastfood* so lau malas.. x yah la susah2 nk kuar umah kn.. hehe
ok lah ni lah antara beza2 antara kita.. walaupon serumpon..tp budaya kite tetap berlainan.. yg baik tu kite amik jadikan pengajaran... yg tak baik bolehlah delete jauh2 ye..

penat dag jari menaip.. GTG.. XOXO~~...
~SwEEtgUrLZ~

No comments: